zondag 9 februari 2014

Motorleslogboek 7

Motorles 13

Ik moet bekennen dat in de aanloop naar deze les meer spanning in mij was. Begrijpelijk denk ik, zo na het AVB. Hoe goed het ook is om nog even langer mij te richten op de oefeningen en de synergie tussen oefening en praktische situaties te laten verstevigen, toch geeft het extra lading. Te meer omdat vorige week een lesvrije week is geweest.

Dat bleek goed. Wat een heerlijke les was deze dertiende. Vanaf het industrieterrein de Zuiderdijk op. Kijken ging goed; lekker ver vooruit en vooral laten zien dat ik keek. Daarna linksaf Schellinkhout in en bij het kerkje stoppen (qua bord) en linksaf uit stilstand. Dat was een 'Aha-erlebnis' pur sang. Gewoon de oefening wegrijden uit het parkeervak en dan nog links ook, gelijk aan het AVB. En nu...vloeiend! Richard reageerde gelijk. "Kijk!, Keurig in een vloeiende beweging en doortrekken." Dit deed goed. Zo goed dat de rit door Schellinkhout, die vanwege het vele bochtenwerk technisch genoemd kan worden, heerlijk werd. Juiste snelheid, juiste versnellingen en juiste wegpositie. "Dat ging lekker!", zei de instructeur. En zo was en voelde het ook.

Het was, zo werd al aangekondigd, een bijzondere verrichtingen AVD-les. Dus veel obstakels, lage snelheid in krappe wijkjes. Wat ongelooflijk leerzaam. Motto is op tijd remmen en de 30km-zone in. Denken aan de slippende koppeling, achterrem en een likje gas. Dat ging toch nog te vaak te hard met als resultaat de ruim door de bocht. Onwenselijk vanwege de tegenliggers die tegemoet kunnen komen. Veel meer remmen dus en de snelheid eruit! Drie wijken gedaan: Kersenboogerd, Risdam en de binnenstad. Met name de Risdam daar kreeg ik het goed te pakken. Op de uitrit van de woonwijk. Stapvoets rijden, balanceren, slippende koppeling, beetje gas en achterrem. Volledige controle ervaren is toch wel een heel groot verschil. Lekker.


Snel waar het kan, langzaam waar het moet.

Vervolgens over de Drieboomlaan die vol auto's staat. Daar was ruimte nemen van belang zodat tegenliggers niet de ruimte namen die ik open liet. Snelheid was prima en het kijken ook. Alleen nog meer leren te spiegelen, hoewel daar (nog) geen opmerkingen over zijn gemaakt.

Samengevat: let op de oefeningen. Blijven knijpen, rust, kantelen, rust, sneller bij wegrijden het gas erop, rust, schakelen niet per se in de bocht (best tot 40km/u in de eerste) en vooral doortrekken als de weg voor mij vrij is. De ruimte opzoeken en voldoen aan het vooroordeel t.a.v. motorrijders: die knallen alleen maar!

Afsluitend achtjes draaien op het industrieterrein. Dat ging, maar de concentratie was er wel uit. Doordat het nu allemaal natuurlijk wordt, het motorrijden, merk ik wel snel op waar het probleem ligt als het niet goed gaat. Dat was eerder niet zo. Vooral spanning op de armen die zorgen voor onregelmatig gas geven. Onvoldoende kijken en knijpen. Prima zo om voor de volgende AVB-lessen weer even alert hierop te zijn.

Heel positief over het verdere verloop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten