zaterdag 15 februari 2014

Motorleslogboek 8

Motorles 14.

Vandaag de negende AVB-les. Twee voor het examen. In de aanvang, net als vorige week bij de verkeersdeelnameles, nu ook gespannen voor de AVB. Logisch gezien eerder behaalde resultaat. Maar gelukkig. Wat een heerlijk gevoel. Veel, heel veel meer controle dan eerder. Ik kan meer spelen met de motor en letten op dat wat goed moet gaan. Rustig aan met het gas en vooral doorkijken en de motor (met de knieën) kantelen.


De controle over de motor neemt steeds verder toe.

Ik moest fungeren als voorbeeld voor collega leerling Paul, die gelijktijdig met mij examen gaat doen. Achtjes draaien moest ik blijven doen zodat Richard kon uitleggen dat ik dit nu deed met een hogere snelheid en daardoor minder last van de storm had. Dat was ook zo. Oh wat ging dat fijn zeg. Daarna uitleg aan Paul voor de vertragingsoefening en ik moest het voorbeeld geven. Dat ging lekker. Vooral rap optrekken naar 50 km/u in de derde versnelling en bij het poortje krachtig in de remmen om vervolgens de aansluitende slalom met 30 in de tweede versnelling te kunnen doen. Toch wel weer van belang de rust erin te houden. Deze heel technische oefening gaat mis bij gejakker. Daar goed op letten dus, want technisch is de vaardigheid prima.

Oh, wat zag ik de twee voorafgaande lessen aan het examen op tegen veel oefeningen. De uitwijkoefening. Die ging op het examen voor het eerst echt goed. Nu ook, elke keer dat ik hem deed. Goed kijken, knijpen en kantelen die fiets. Wat een heerlijke oefening.

De storm was heel hevig. Zo hevig dat het lastig was te balanceren en de pionnen alle kanten opvlogen. Langzame slalom en wegrijden uit het parkeervak waren daardoor lastig. Maar het ging en ik weet waar het probleem ligt bij de langzame slalom. Wegrijden uit het parkeervak ging vele malen beter. Richard maakte me het moeilijker om zelf te fungeren als pion en de afstand te verkleinen. Met uitgestrekte arm de richting aangevend. Let op het standbeen. Dat staat op de grond aan de kant waar de bocht heen gaat. En toen opeens tegenover me staan en de arm niet links of rechts, maar rechtvooruit. Haha. Geestig. Wegrijden uit het parkeervak door een 180º draai te maken. Ging, alleen niet realiserend om na 90º de achterrem erbij te pakken. Oefening voor gevorderden. Om de techniek uit te breiden voor de praktijk, werd gezegd. Leuk dus en weer leerzaam. Leren toe te passen wat nodig is om de motor te laten doen wat ik wil. Conclusie is dan dat het steeds leuker wordt!



Wat gaat nu goed en is onder controle:
Achteruit parkeren.
Denkbeeldige acht.
Halve draai, links- en rechtsom.
Uitwijkoefening.
Snelle slalom.
Noodstop.
Precisiestop.
Stopproef.

Waar nog meer aandacht bij en zekerheid over:
Langzame slalom. (Verplichte oefening. Moet dus goed beheerst worden. Sleutel tot slagen)
Wegrijden uit parkeervak. (Gaat stukken beter)
Stapvoets rechtdoor rijden. (Te doen, maar let op de rust en bediening. Graag oefenen samen met Richard)
Vertragingsoefening. (Nagenoeg goed, maar met rust en op tijd klaar zijn)

Volgende les alle oefeningen doornemen met extra accent op het langzame cluster.

Of toch misschien de examinator omkopen? Zoals Richard zegt: "De examinator is heel goed en makkelijk om te kopen! Door perfect uitgevoerde oefeningen te laten zien." Zo is het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten