maandag 3 maart 2014

Motorleslogboek 10

Het AVB-examen 26 februari 2014

Woensdag was het dan zo ver. Herhaling van het examen. Examen afgenomen door CBR examinator Mark (ex motoragent). Heel relaxte jonge vent. Wat een verschil met vorige keer. Maar goed ik moet het doen.

Ik mocht als eerst ingepland om 10.55 uur. Hierna medeleerling Paul. Ik aanvankelijk meer gespannen dan hij. Omdat het rustig was op het terrein liet de examinator mij de keus: "Wil je beginnen met een snelle of langzame oefening?" "Doe maar een snelle.", was mijn antwoord. Dat werd dan de uitwijkoefening. YES! Dè favoriete oefening. Heerlijk dansend. En zo ging het ook. Prima onder controle. Circuit rond en daarna de langzame slalom. Oh jee, acht ik. Eerste keer de laatste pion om. "Wat deed je nu fout", vroeg de examinator. Tja was toch weer rommelen met het gas, dus niet klaar. Daar wees hij op. "Zorg dat je klaar bent voor je de oefening binnen rijdt." Tweede maal ging het dus wel en maakte de examinator een gebaar van 'zie je wel, zo doe je dat'. Heerlijk, want toen wist ik dat ik de oefening had gehaald. Twee binnen!

De examinator gaf aan dat we nu over gingen naar de remoefeningen. "Begin maar met de stopproef." Die ging prima. Mooi, weer binnen. En dan vervolgens uiteraard het verplichte nummer, de noodstop. Dat we verder gingen naar de volgende oefening gaf aan dat deze prima was verlopen.

Volgende oefening uit het cluster snelle oefeningen was de vertragingsoefening. Technisch moet die in orde zijn, want het is een van de meest technische oefeningen uit de serie van twaalf. Even een paar keer ademhalen, rust en tijd nemen. "Nou kom op, gaan!" riep ik mezelf toe. Goed doorschakelen, geen formule 1 start. En daarna stevig op de rem en terug naar de tweede versnelling. Rustig, maar vloeiend de slalom door. Goh wat is die kort. Bij les steeds de lange slalom er achteraan. Niet helemaal zeker of ik goed zat met de snelheid en dacht aan een te trage slalom wachtte ik met gespannen belangstelling het oordeel af. Opnieuw doen, of door naar de laatste oefening.

Ja hoor. "Nou Arjan, dan mag je de Acht doen". Yes! dit als tweede langzame oefening is perfect voor me. Niet stapvoets rijden of wegrijden uit parkeervak. Hoewel het niet zou uitmaken omdat ik de langzame slalom al binnen had. Maar toch ik wilde deze oefening graag. Die ging ook prima en ik had lol in het goed kijken en het controleren van de motor.

"Arjan, dan ons nog één oefening: het lopend achteruit inparkeren". Wetenschap dat het examen binnen was. Ik mocht rustig naar de oefening toe rijden terwijl de examinator dan tijd had zich ook die kant op te begeven. Langs Richard en Paul rijdend stak ik mijn duim op tegen de borst zodat verder niemand die zou zien. Richard breed lachend om dit gebaar.

Achteruit inparkeren was nu zo anders dan de vorige keer. Rustig bochtje maken, motor in neutraal, Motor uit en lopen maar. Prima zo. Dat leverde snel een hand op van de examinator: "Nou Arjan, gefeliciteerd, het zit er op."

Zeer content met het resultaat. Alle oefeningen goed, één herkanst. Paul moest vrijwel dezelfde oefeningen, behoudens de precisiestop. Dat ging minder goed. Wel geslaagd maar maar kreeg de hand wel na een 'preek': hakken over de sloot.

Hoe vieren we dat? Door een motor te kopen. Proefrit in Hippolytushoef. Geen probleem voor de zaak, Motoport. Wat een verschil met de lesmotor. Klein stukje koppeling los en hij ging al, slaat bij stil staan en handverslapping dus ook iets eerder af, haha. Maar klein likje gas en gaannnnn. Zo soepel. Ook het schakelen heel direct en lekker qua pootje. Wel wennen, maar dat is juist heel positief. De liefde was er gelijk. Dus, de koop gesloten. Heel tevreden zo over deze woensdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten