zaterdag 4 januari 2014

Motorleslogboek 3

Motorleslogboek 3

Vandaag een heel leerzame dubbele les. Lessen 6 en 7. De eerste AVB, voertuigbeheersing. Als nieuwe oefening de vertragingsoefening. Zag daar tegenop, maar ging best heel goed. Fijn. De uitwijkoefening was weer even lastig. Maar maakte het vooral mijzelf te moeilijk. Te weinig knijpen met de knieën en onvoldoende vooruitkijken. Even later, meer durf en smijten met die motor. Ja hoor, perfect en heel goed te doen. Rust en voorbereiding, dat is het motto. Klaar zijn, ruim voor de oefening begint. Eerder op snelheid, 50 km, en meters voor de oefening start al genepen knieën.



Hiernaast rondjes draaien, ook rechts. Dat laatste is wennen. Blijkbaar iets breintechnisch. Kost iedereen moeite. Bijna alles draait tegen de klok in. Schaatsbaan, ateletiekbaan, Indycar. Vreemd toch. Maar sneller het bochtje houdt de motor stabiel. Rijd 15 km, geen koppeling, en haal met de achterrem er 2 km van af. En dan maar draaien door knijpend de motor weg te duwen. Voorbereiding op de Denkbeeldige Acht, Rechts/links keren. Dan hebben we behandeld:

Cluster 1
Achteruit parkeren. Verplichte oefening

Cluster 2
Lanzame slalom. Verplichte oefening ★
Wegrijden uit parkeervak.
Denkbeeldige acht.
Stapvoets rechtdoor rijden. ★
Have draai (links- of rechtsom).

Cluster 3
Uitwijkoefening. Verplichte oefening. ★
Snelle slalom. ★
Vertragingsoefening. ★

Cluster 4
Noodstop. Verplichte oefening. ★
Precisiestop. ★
Stopproef. ★

Dus 8 van de 12 waarbij de denkbeeldige acht de meeste uitdaging vraagt. Overige tussendoor behandeld, delen ervan. Teruggekomen in de 'stalling' van instructeur Richard de mededeling "Nou, we gaan volgende week maar het examentje plannen." Nu al? Slik. Leuk hoor zo snel, maar ook erg spannend. Wil nog zo veel meer oefenen. Maar dat geldt voor iedereen. Examen AVB dus. Nr. 2 van 3.

Tweede les vandaag. Op de weg. Dè les vandaag door de bochten kijken en blijven knijpen en kantelen die fiets. Daarnaast niet aansluiten voor het stoplicht, maar de vrije ruimte opzoeken. Voor de bochten op tijd voorbereiden en klaar zijn: afremmen met beide remmen, terugschakelen, met slippende koppeling en trekkende motor door de bocht. Niet remmen in de bocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten