zondag 20 april 2014

Motorleslogboek 15

Motorles 24

Vandaag kregen we, Zito en ik, een les waarin Richard niets zou zeggen behalve richtingaanwijzingen. Kortom het was heel rustig op de intercom. Behalve een knipperlichtje van Zito, een wachtende Zito op een parkeerplaatsje en ikzelf die wachtte op Zito en Ries (dit keer met bijrijder een aankomend motorinstructrice) toen ik even een dubbelrondje reed in op de rotonde bij de Lidle. "Heel goed, zo kan het ook", aldus Ries. Meteen een leuke oefening in het bochtenwerk.

Hoe dan ook, er waren natuurlijk wel weer een paar puntjes. Vandaag miste ik namelijk een versnellingsindicator. Meerdere keren getwijfeld of ik nu in 3 of 2 de bocht door ging. Dus maar terugschakelen waardoor ik minder soepel in de eerste versnelling de bocht doorkwam. Hiernaast was er het punt van verplaatsen op de snelweg van rechter naar linkerrijstrook. Daarbij kwam ik te veel links uit in plaats van in het midden. Baalde ik wel van omdat dit het gevoel van controleverlies opriep.

Het lijkt er dan op dat de punten van de vorige les nu goed gingen omdat die in het middelpunt van mijn aandacht staan, maar dat er weer nieuwe/oude zaken zijn die even wat minder gaan. Maar de frequentie daarvan en ernst worden wel steeds minder. Verkeersregels, kijkgedrag, voorsorteren, voor laten gaan, tussentijdse stopopdracht, het gaat allemaal goed. Leuk, maar wel daardoor iets om goed aandachtig bij te blijven anders denk ik daar straks te makkelijk over en gaat het verkeerd op het examen.

Leuke van deze les is dat we geen tussentijdse evaluatiestop deden. Maar echt alleen maar doorrijden elke situatie die maar lastig kan zijn opzoekend. De controle over de verschillende verkeerssituaties is er. Dat geeft vertrouwen.

Voor nu: scherper de bochten door met trekkende motor in het juiste verzet! De tweede versnelling dus. Minder schakelen. Goed de motor controleren op de snelweg. Dat dit strak onder de kont houden dus. Temmen die machine!

Ries en 'stagiair' waren tevreden. Netjes verder was het motto. Zo blijven doorgaan en vooral schaven en poetsen aan die dingen die beter kunnen.




Heel leuk om op het eind nog even kriskras door Hoorn 80 te knallen. Ries met stagiair even flink op het gas en plat de bochtjes door. Daarbij met de schoen over het asfalt. Zito en ik er achteraan. Dik 80 over de wegen. Dat was leuk zeg, daarna steeds vol op de rem en heerlijk de bochten door. Zo even uitleven is wel een heel lekkere afsluiting.

Ten slotte nieuws van het examenfront. Zito en ik doen samen examen. Zie er naar uit om samen op de foto te staan straks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten